אור, צבע וראייה


בתוך רשומות אלה תמצאו מערכים (אשר הכינו והעבירו סטודנטים להוראה מהאוניברסיטה העברית) בנושא אור ,צבע וראייה: צבעים, חיבור וחיסור צבעים , צבע בטבע, אינדקטורים והקשר לצבע, צבע כוכבי לכת , מקורות אור טבעיים ולא טבעיים, מקורות אור קרים, תכונותיו של אור, עדשות , מראות, דמויות, העין , מבנה העין,המצלמה והקשר לעין, ראיית בני אדם לעומת בעלי חיים, תעתועי ראיה ואשליות אופטיות וכו'... דוגמאות מלוות בתמונות:
ראייה אצל בעלי חיים : ראיית בני אדם: תעתועי ראייה:

יום ראשון, 27 בינואר 2008

הכנת צבעי גואש מגיר


מאת : ג'והר
הכרת מיומנויות "שאלת שאלות" ע"י ניסוי הכנת צבעים מגיר

מטרת המשימה: ליצור מאגר מגוון של שאלות הקשורות לפעילות שתבצעו.

חלק א:
קראו את הטקס הבא וענו על השאלה שבאה אחרי הטקסט:
קטע 1: גואש הינו סוג של
צבעי מים בעלי גוון אטום. כמו צבעי מים אחרים, צבעי גואש מורכבים מפיגמנט, חומר עיבוי ,ומים. בנוסף, לעתים קיימת כמות של צבען גיר בצבעי גואש, על מנת לשפר את עובי ומרקם הצבע.
קטע 2: צבעי גואש קלים לניקוי, זולים לייצור ומדוללים במים בלבד. תכונות אלו הפכו אותם לצבעי הלימוד העיקריים בבתי-ספר לציור, כמו גם בכיתות נמוכות וגני ילדים. מרבית צבעי הגואש הנמכרים כיום ב
קמעונאות הינם בדרגה נמוכה יחסית, ומיועדים לילדים המנסים לראשונה אמנות במכחול. על בסיס צבעי הגואש המוכרים, מייצרים היום צבעי גואש בעלי ברק מתכתי, זוהר, ואף מכיל חלקיקים נוצצים המורחפים בצבע.
קטע 3: צבעי גואש נוחים מאוד לשימוש, אך בד בבד סובלים ממספר בעיות שלא ניתן לעקוף. ראשית, בזכות תכולת הגיר במרביתם הגוון שלהם משתנה משמעותית לאחר הייבוש: הצבע מאבד ברק, ומשנה את בהירותו. שנית, הם אינם עמידים בלחות ורטיבות, וכמו
צבעי מים ניתן להרוס ולהשחית ציור יבש על ידי הרטבתו, ולו בטעות.




משימה 1: רשמו מה מתאים לכל קטע מהקטעים שלמעלה, השתמשו במאגר המשפטים הבא:

השימושים לצבעי גואש . מתאים לקטע:_______________


הבעיות עם צבעי גואש. מתאים לקטע:_______________


הגדרת צבע גואש. מתאים לקטע:_______________




משימה 2:
בעקבות שלושת הקטעים רשמו עד 3 שאלות המתאימות למחקר מדעי .



חלק ב:
*ניסוי 1:
הכנת צבע גואש

ציוד :
גיר בצבעים: אדום, כחול וצהוב.
דבק לבן. מכתש ועלה . כפית קטנה . כוס .

מהלך הניסוי:
הכינו צבעים בהתאם להוראות הבאות:
1. עבדו בצוות של שלושה תלמידים, כל תלמיד לוקח לו גיר בצבע אחר (אדום, כחול, וצהוב). 2. עליכם לכתוש טוב טוב את הגיר בתוך המכתש, עד שתקבלו אבקה אחידה של גיר.
3. שימו כפית אחת של אבקה בתוך הכוס ולאחר מכן שפכו כפית אחת של דבק .
4. ערבבו טוב טוב את התערובת גיר, דבק עד שתקבלו צבע הומוגני אחיד.

5. שאלו לפחות 6 שאלות בעקבות הפעילות . רשמו כל שאלה על דף בנפרד, היעזרו במאגר המילים הבא (כיצד, למה, איך, מי, מתי, האם, כמה, מה, מדוע, ......)

6. ארגנו את השאלות למספר קטגוריות אותן תגדירו בקבוצתכם.

7. על הלוח נרשמו מספר קטגוריות, מיינו בקבוצה את השאלות שלכם על פי קטגוריות אלו, ושלחו נציג להדביק את השאלות בהתאם למיון שעשיתם.


8. דיון:
1.מה ההבדל בין הקטגוריות שהצעתם לבין אלו שנרשמו על הלוח?
2. מדוע בחרתם בקטגוריות אלו?
3. מה הנחה אתכם בארגון השאלות לפי הקטגוריות שהוצגו לכם?
4. שאלות לגביהן התלבטתם לאיזה קטגוריה לשייך אותן.
5. ציינו לפחות שני פריטים חדשים שלמדתם במהלך הפעילות בתחום התוכן.



*ניסוי 2:
ערבוב צבעים:
בצבעים שקיבלתם, ציירו ציור לפי בחירתכם (הציור הכי יפה ישובח).
. לאחר כך ,ערבבו צבעים ומלאו את הטבלה הבאה:

אדום + כחול = __________________________


אדום + צהוב =__________________________


כחול + צהוב =__________________________


כחול + צהוב + אדום = ____________________


שימו לב לתוצאת החיבור של שלושת הצבעים ביחד , על מה זה מעיד?



לפי מה שקיבלתם האם אפשר להגדיר צבע יסוד : _________________________________________


הערה:

בשיעורים אחרים תלמדו על צבעים באור , נסו להבין את ההבדל בין צבעים באור וענו על השאלה הזאת אחרי שתלמדו את נושא האור והצבעים שמאופיינים על ידיו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

השאירו את תגובותיכם