אור, צבע וראייה


בתוך רשומות אלה תמצאו מערכים (אשר הכינו והעבירו סטודנטים להוראה מהאוניברסיטה העברית) בנושא אור ,צבע וראייה: צבעים, חיבור וחיסור צבעים , צבע בטבע, אינדקטורים והקשר לצבע, צבע כוכבי לכת , מקורות אור טבעיים ולא טבעיים, מקורות אור קרים, תכונותיו של אור, עדשות , מראות, דמויות, העין , מבנה העין,המצלמה והקשר לעין, ראיית בני אדם לעומת בעלי חיים, תעתועי ראיה ואשליות אופטיות וכו'... דוגמאות מלוות בתמונות:
ראייה אצל בעלי חיים : ראיית בני אדם: תעתועי ראייה:

יום שלישי, 22 בינואר 2008

שיעור מבוא למוט"ב מאת אמיר יטיב

מערך שעור



נושא: שיעור מבוא למוט"ב

מטרת השעור: תיאום ציפיות לגבי השיעורים הבאים והבנת רציונאל מוט"ב
מטרות:
* התלמידים יכירו את המצופה מהם במהלך המחצית (בחנים, עבודות, השתתפות).
* התלמידים יכירו את החשיבות של המדע והטכנולוגיה בחברה של ימינו.
* התלמידים יבינו את מטרת השיעורים ומה המשמעות שלהם בשבילם.
* המורה יכיר את תלמידיו ותחביביהם על מנת שיוכל לבנות את שיעוריו הבאים בהתאם.
* התלמידים יבינו את החשיבות של שאילת שאלות ויזהו את הבעייתיות שבחלוקת שאלות לפי רמת קושי.

עזרים:
להדפיס את המאמר שלמטה בעותקים למחצית הכיתה

שעור (1):

15 דקות
פתיחה קצרה, הצגה שלי, הקראת שמות, סידור ישיבה, הליכה לכיתה שלנו.

15 דקות
הסבר על מוט"ב. היכן משתמשים במדע ובטכנולוגיה בחיי היומיום? איך המדע משפיע עלינו כאנשים בחברה העכשווית שלנו? (יש לכוון את הדיון ולהעמיקו עם כל תלמיד על מנת לזהות את הקשר של כל תלמיד לנושא המדעי או הטכנולוגי שמעניין אותו.)
15 דקות
כיצד מוט"ב בא לעזור לנו להתמודד עם המדע והטכנולוגיה בחיי היומיום? מה ההבדל בין מוט"ב למדעים? למה אנחנו צריכים לדעת לשאול שאלות? לטעון טיעונים או לנתח מקורות מידע?

בחלק הזה החומר יועבר בצורה של דיון עם הצגת סיפורים מהחיים האישיים או דוגמאות מחיי היומיום של התלמידים.


שעור (2):

5 דקות:
הסבר על הפעילות וחלוקה לזוגות או שלישיה.
ההסבר בחלק הבא של הפעילות. (ניתן להחליף את קטע הקריאה בכל כתבה עדכנית שניתן למצוא ונראית פשוטה ומעניינת.)


30 דקות
ניתן לכל זוג תלמידים לקרוא את המאמר המצורף בקישור שבתחתית המערך, ונבקש מכל אחד מהם לכתוב שלוש שאלות על הקטע. על השאלות להיות כאלו שהתשובה להם מוכלת במלואה בקטע והיא אינה תשובה של כן או לא.
לאחר מכן נבקש מכל אחד לדרג את רמת הקושי של כל שאלה שהוא כתב לפי דעתו ולכתוב זאת במחברתו ולא על דף השאלות שהכין.
כל זוג יחליף בינו את דפי השאלות וכל תלמיד יענה על השאלות שכתב שותפו וידרג אותם לפי רמת הקושי שנראית לו.
שאלות לדיון לאחר הקטע:
* האם היה קשה יותר לכתוב או לענות על השאלות?
* מתי השקעתם יותר זמן בהתעמקות בקטע כשכתבתם את השאלות או כשעניתם עליהם?
* האם כולם הסכימו בניהם על רמת השאלות? אם לא, מדוע?
* איך ניתן לדרג קושי של שאלות?
* איך שאילת שאלות עוזרת לנו להבין ומדוע היא חשובה כל-כך?


10 דקות
סיכום השיעור והכנה לשיעורים הבאים: מה הדרישות של השיעורים: השתתפות, בוחן אמצע ועבודה מסכמת. כיצד ניתן ליצור קשר איתי במידת הצורך – אי מייל. שיעור הבא נתחיל לעבוד על אור כחלק מהמבנית שלנו. נדבר על תכונות העברה מסוימות של האור הנוגעות לראייה.





*הטקסט נמצא בקישור הבא , תחת הכותרת :

"התגלה התמנון הראשון בעולם בעל שש זרועות"

http://www.hayadan.org.il/wp/six-legged-octopus-100308/


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

השאירו את תגובותיכם