אור, צבע וראייה


בתוך רשומות אלה תמצאו מערכים (אשר הכינו והעבירו סטודנטים להוראה מהאוניברסיטה העברית) בנושא אור ,צבע וראייה: צבעים, חיבור וחיסור צבעים , צבע בטבע, אינדקטורים והקשר לצבע, צבע כוכבי לכת , מקורות אור טבעיים ולא טבעיים, מקורות אור קרים, תכונותיו של אור, עדשות , מראות, דמויות, העין , מבנה העין,המצלמה והקשר לעין, ראיית בני אדם לעומת בעלי חיים, תעתועי ראיה ואשליות אופטיות וכו'... דוגמאות מלוות בתמונות:
ראייה אצל בעלי חיים : ראיית בני אדם: תעתועי ראייה:

יום שני, 28 בינואר 2008

צבע ונפש




מטרה:
- הבנת הקשר צבע-נפש.
- צבע כסוג תקשורת בין בני-אדם, הקדמה לנושא הקשר צבע-טבע(בע"ח).
- צבע בטבע, הבנת החשיבות מאחורי ההונאה החזותית בטבע.
- צבע בטבע, תקשורת .


1.פתיחה: (10)
א.מחלקים לכיתה דפים חלקים וטושים/עפרונות בצבעים שונים. מבקשים מהתלמידים לבחור צבע/שני צבעים ולבטא איתם את ההרגשה שלהם.
ב.כל זוג-יספר אחד לשני מה מבטא/מסמל הצבע(ים) שבחר.
ג.לבקש מ2-3 תלמידים שיציגו את מה שהם ציירו. תוך כדי שהמורה יכוון אותם לנקודות:1.מה ההרגשה אותה ניסו לבטא? 2. מה הצבע שבחרו? 3. מדוע בחרו דוקא בצבע זה?
ד.סיכום:
המורה ישאל את התלמידים מה לדעתם משפיע על הבחירה של הצבע? האם זה עניין אישי או כלל עולמי?האם ניתן לשנות את דעתנו על הצבעים?
התלמידים ינסו לענות והמורה תסכם- ראינו שכל אחד יכול לקשר צבע מסויים לרגש מסויים או למאורע שקרה.

2.שמש אסוציאציות(7-10):
המורה ירשום על הלוח את המילה "צהוב" ויבקש מהתלמידים לזרוק אסוציאציות לצבע זה. יתקבלו תשובות מגוונות והמורה יסכם:
ראינו שקיבלנו מצבע אחד שלל של אסוציאציות. האסוציאציות משתנות מאדם לאדם.
אסוציאציות אישיות הן אולי התגובה השכיחה ביותר למראה הצבעים. מראה הצבע מעלה בזיכרון דמויות,עצמים,מצבים,אירועים ואפילו משאלות שנקשרו אל הצבע אי אז בעבר.
למראה צבע מסוים מתעוררת באדם תגובה ריגושית של משיכה/רתיעה/ רגש עמום בלי לדעת מנין זה ומדוע הוא מרגיש כך. במקרים רבים נעוצה הסיבה לתגובה זו במאורע מסוים שאירע לאדם בעבר והקשור עם הצבע הנתון.אך הדבר היחיד העולה כעת בתודעתו למראה הצבע הוא הרגש המתפעם בקרבו ואילו פרטי המאורע נשתכחו כליל.

אפשר לספר בקצרה אודות המקרה הבא:
אשה כבת 30 שסבלה מנטיה מועדת לתאונות דרכים ולכאבי ראש ופיתחה תגובה ריגושית מסובכת לגוון מסוים של סגול.היא דוקא אהבה ללבוש בגדים בגוון זה אך משהתלבשה כך היתה תמיד נרגשת וחסרת מנוח והגיבה ברוגזה למראה מבע זה בבגדי הזולת או בעצמים כלשהם.
האשה לא מצאה שום הסבר למשיכה-דחייה שעורר בה הסגול ואף לא לעובדה שהיא מוטרדת בגללו או לכך שמעולם לא לבשה בגד סגול בבואה לטיפול הפסיכותראפי.
2 אסוציאציות בלבד עורר בה הצבע,הראשונה היתה "חרות" והשניה "קנאה".
רק מקץ שנה שלימה נפתרה התעלומה כאשר האישה הופיעה בפעם ה-1 בשמלה סגולה לטיפול. מיד בבואה כשלה בלשונה בפליטת פה באומרה:"ראה כולי אלימה" (violent)" והתכוונה לומר "כולי סגולה" (violet)-(השיחות נוהלו באנגלית). ואז לפתע הבזיק במוחה כי אחותה הצעירה לבשה שמלה סגולה כזאת לפני 20 שנה כאשר בגיל 5 נדרסה למוות ע"י מכונית. באותה עת האישה כבר היתה מודעת לרדשי הקנאה שרחשה כלפי אחותה מאחר שחשבה שהוריה אוהבים אותה יותר,ואף הכירה במשאלותיה הכמוסות בימי הילדות את הסיבה לרגשות האשמה שפקדוה במות אחותה. אולם רק לאחר פתרון תעלומת הצבע הסגול נשתחררה סוף סוף מן הסימפטומים.שכן עתה הוברר כי רגשי האשמה והקנאה שרחשה ביחס לאחותה המנוחה הביאוה להזדהות עמה כל אימת שלבשה שמלה בסגול ואף התאונות פקדו אותה כשלבשה שמלה סגולה. האשה נדחפה כנראה בכורח בלתי מודע להתנסות,אמנם באופן סמלי בלבד,באותו מוות שפקד את אחותה,כדי להיפטר באמצעותו מן הסימפטומים כשם שנפטרה בעבר מאחותה-היינו באמצעות תאונה בלבוש סגול.

חשוב לציין שלא כל האסוציאציות הבלתי מודעות שמעוררים הצבעים בצופיהם מצטיינות בדרמטיות כזאת.

3. המורה יבקש מהתלמידים לומר ביטויים המכילים צבע(5).
למשל: משקפיים ורודות,מרה שחורה,להראות פנים צהובות, דם כחול,שקר לבן,קיבל אור ירוק.
המורה ישאל מדוע נבחר צבע כלשהו לייצוג המשמעות הספציפית?
המורה יגיע למסקנה עם התלמידים ש:
אדם רגיל בחיי היומיום נתקל רבות בביטוי זה או אחר המתייחס לצבע ולתכונות הצבע.
"מרה שחורה" "הלבין פני חברו" "סוף שחור" "משקפיים ורודות" "דם כחול" "לבן כשלג" ועוד מאות ואלפי ביטויים דומים בשפה העברית ובכל שפה אחרת.
מה משותף לביטויים אלו? אחד הדברים היא ההנחה כי אנו מבינים את התכונות אשר טמונות בביטוי ומבינים את כוונת הדובר."סוף שחור"-האם זו סיבה לשמחה או לעצב? ברור למדבר וברור לשומע מה משמעות הביטוי. "דם כחול"-הרי ידוע לכל שהדם הוא אדום.אבל..
כך אנו משתמשים בביטוים צבעוניים כאשר אנו מניחים ובצדק כי לצבע יש תכונות וכי השומע מכיר את התכונות.אנו עושים שימוש במושגים אלו בלי לחשוב פעם שנייה על הנושא.


4. צבע בתרבות(7)-
ראינו שהצבע מעורר בנו אסוציאציות אישיות שונות. אך מלבד אסוציאציות אישיות מעוררים הצבעים בכל אדם גם אסוציאציות בינאישיות משותפות של משמעויות שקצתן נלמדות ומונחלות מדור לדור עם מורשת הקהילה,העדה,הדת,הלאום וכיו"ב.שכן ברב התרבויות משמשים הצבעים מאז ומעולם כסימנים מוסכמים שמשמעותם מוכרת לכל.

המורה יכתוב על הלוח את הצבעים: אדום, שחור ולבן. ויבקש מהתלמידים (אפשר להזמין תלמיד שיכתוב את התשובות על הלוח) לומר מה לדעתם מסמל כל צבע. התשובות שמצפים לקבל:
אדום- אהבה. שחור-אבל,לוויה. לבן-חתונה,טוהר.
ואז המורה יספר שלא בכל העולם אלו המשמעויות המקובלות. למשל בסין הכלה נוהגת ללבוש אדום והלבן מסמל צדק. בפילוסופיה ההודית השחור מסמל טמטום והאדום הוא סמל התאווה לכבוד ושאפתנות.


5. צבעים כסמלים מוסכמים בין בני-אדם(8)
חשבו על מקרים בהם אותו הצבע מסמל אותו המצב אצל כל בני אדם/ מוסכמות על פירוש צבע?
להביא דוגמאות כגון:
- צבעים/ דגמי צבע במגרש כדורגל (כרטיסים אדום/ צהוב, דגלים...) בכל העולם מבינים שכאשר במשחק כדורגל השופט מציג כרטיס אדום לאחד השחקנים, אזי זה אומר שהשחקן מגורש מהמשחק.
- תמרורים/רמזורים/שילוט בכבישים.
- דגל לבן בשדה קרב.
ועוד...

ניתן לראות שהרבה פעמים הצבע משמש אותנו לתקשורת עם הסביבה.
אצל בני אדם- אני לא אגיע בבגד בעל צבע שמח ובולט ללוויה למשל. כלומר-אתאים את לבושי בהתאם למה שאני רוצה לשדר לסביבה.
הרמזור גם כן כביכול מאותת לנו ע"י צבעיו כיצד לנהוג בכביש.


6. הקדמה לשיעור הבא-צבע בטבע(5) :
גם בטבע יש המון מקום לצבע.
בדומה לאדם, שאר בעלי החיים יכולים לפרש את הצבעים שמסביבם. הפרשנות יכולה להשתנות בין המינים השונים.

שאלה: למה הצבע יכול לשמש בעלי חיים?
לרשום את תשובות התלמידים על הלוח:
הסוואה,אזהרה,חיקוי,הכרת המין,הטעיה, הכרזה על טריטוריה, ועוד..

סיכום של השאלה:
עכשיו נלמד את הנושא בצורה יותר מסודרת ורחבה (מצגת):

7. הנושא- "הונאה חזותית בטבע":
הונאה חזותית בטבע כוללת(30) :
1. הסוואה – המורה נותנת הגדרה, תוך כדי דגש על סוגי הסוואה שונים, השתלבות במראה הסביבה; טשטוש; וצבעי הסוואה.נותנים דוגמאות ותמונות.
שאלה – הסוואה יכולה להיות בעזרת עצמים דומים או ייצורים חיים אחרים (בע"ח, צמחים,...)
בחלק של צבעי ההסוואה המשתנים(זיקית, תמנון, דג קרקע,צפרדע קטנה,...) המורה מסבירה את תהליך השתנות הצבע ברמת התא (לא ברמת המיקרו), המורה תיתן גם הגדרות למושגים חדשים (תא, מלנין,...).
מטרה/יתרון של ההסוואה תוך דיון בכל סוג לחוד, ומסכמים יתרונות- יש להדגיש את היתרון גם לטורפים וגם לנטרפים.
2. חיקוי- הגדרה, סוגים שונים(אזהרה, סכנה, הונאה,...). דג' + תמונות.
מטרות לחיקוי, שאלה לתלמידים -> דיון . במהלך הדיון מעלים:
- הסבר על צבעי אזהרה, קישור עם סוג החקיינות לצבעי אזהרה.
- הסבר על רמייה ע"י שימוש בחקיינות, דג': צמחי הדבורנית, זכרים שמרמים
נקבות...
- הבדל בין טורפים לנטרפים.
3. עיניים גדולות, הגדרה. דג' + תמונות. דיון עם התלמידים למה משקיעים אנרגיה בסוג הונאה זה.
4. עיניים מוסוות, הגדרה. דג' + תמונות. שאלה לתלמידם- מהי המטרה מאחורי טכניקה זו?

8. המורה מסכמת את החלק הזה:
5. שקף המסכם את היתרונות של ההונאה החזותית.
6. סיכום בגדול של החלק: המטרה בגדול זה הגדלת סיכויי הישרדות והעלאת הפיטניס של הייצור החי.

9. החלק של התרגול(5):
המורה נותנת תמונות, ומבקשת מהתלמידים להגיד איזה סוג הונאה חזותית (אחת או יותר) הם רואים. בתמונות מסוימות מרחיבים סוגים שנלמדו במהלך השיעור.


10. שימושים אחרים של צבע בתקשורת:
בהסתמך על ובנוסף ל- מה שלמדנו קודם בחלק של צבע והונאה חזותית, אפשר לומר שצבע מהווה אחד המרכיבים החשובים של תקשורת בטבע.
זיהוי.
חיזור.
מפגשי פנויים-פנויות (קשור לחיזור).

*11. מפני שלא יהיה מספיק זמן להתחיל בנושא, להרחיב עליו, ולסיימו בשיעור הראשון, אז דוחים את הנושא לשיעור השני. ובינתיים לומדים על איך לייצורים החיים יש גווני צבע רבים? מה מאפשר לראות אותם:
- מזכירים את שלושת האלמנטים בטבע המאפשרים ראית צבע: צבענים/פיגמנטים. צבע פיזיקלי. צבע שאול.
מגדירים ברמה של כיתה ז' מה זה צבען, תכונה פיזיקלית...

מסבירים על כל אחת משלוש התופעות, ונותנים דוגמאות (פירוט במצגת המצורפת).

12. סיכום:
- נותנים את הנושא של השיעור הבא.
- זמן לשאלות, הבהרות, בירורים,הארות, והערות של התלמידים.

*. יכול להיות שהזמן שנשאר לשיעור אינו מספיק לתחילת הנושא של חלק 11, על כן אנחנו מעדיפות לסיים את חלק 10 ולעבור לסיכום.


מקורות למידה:
http://cafe.themarker.com/view.php?t=425528

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

השאירו את תגובותיכם